foto: Falk2/CC BY-SA 4.0/Wikimedia Commons/Spací vagon Pullman
Technologie se vyvíjí a železniční doprava se za 100 let posunula opravdu vpřed. Co se za 100 let změnilo a jaké jsou rozdíly v porovnání s dnešním cestováním vlakem?
Doba jde stále dopředu a dopravní prostředky se každým dnem stále více modernizují. V minulém století došlo k velkému technologickému pokroku, který ovlivnil snad všechny oblasti lidského života. Ve velkém měřítku došlo k velkým inovacím v oblasti dopravy. Z toho, co bylo dříve nemyslitelné a nedostupné, se najednou stala realita. Technologie dnes využíváme pro zkvalitnění a zjednodušení našich životů. Dnes máme již tolik vymožeností, o kterých před 100 lety ani nesnili. Jaký je tedy rozdíl mezi železniční dopravou dnes a před sto lety, kdy došlo k velkým inovacím?
Dříve drahý luxus, dnes každodenní záležitost
Není novinkou, že se naše životy točí často kolem peněz. Jinak tomu nebylo ani před sto lety. Když došlo k rozvoji železnice, svět se najednou stal dostupnější. Například cesta mezi New Yorkem a Kalifornií, která trvala jeden nebo dva měsíce, se díky rozvoji železnice zkrátila pouze na několik dní. Okolní svět se stal díky rozvoji železnice mnohem dosažitelnější. Nebylo to ale zadarmo. I přesto, že tady najednou byly vlakové spoje pro každého, nebyla to tak úplně pravda. Cestování vlakem bylo považováno za luxus, který si nemohl dovolit každý. Jednalo se v podstatě i o životní styl.
Existovala dokonce i třetí třída, která byla nejlevnější, i tak to ale něco stálo. Například v bývalém Československu byla průměrná měsíční mzda mezi 200 až 300 korun. Jedna cesta z Prahy do Brna stála 75 korun. To tedy znamená, že si lidé za celou výplatu mohli dovolit 3 až 4 jízdenky. Při dnešních platech a cenách železniční dopravy v České republice si člověk může dovolit zhruba 100 jízd. Před sto lety byla jízda vlakem považována za luxus, dnes se jedná o bežnou součást našich životů a ani se nad možnostmi dnešní doby nepozastavíme.
Pohodlí přinesl až lůžkový vůz Pullman
Komfort cestujících je pro dnešní železniční dopravce jednou z priorit. Své vlakové soupravy se snaží stále vylepšovat a zvyšovat tak zážitek z cesty. Jediné, na co dnes cestující mohou stěžovat, je ne vždy dobře fungující wifi. Před 100 lety si ale o takovém komfortu, jako máme dnes, mohli nechat jen zdát. S revolučním vynálezem přišel až George Mortimer Pullman. Rozhodl se zlepšit komfort obyčejným cestujícím, k čemuž získal inspiraci ze své vlastní zkušenosti. V polovině 19. století cestoval v nepohodlném a chladném nočním vagonu z New Yorku do Chicaga. Díky tomuto zážitku po konci občanské války v Americe, která trvala od roku 1861 do roku 1865, vytvořil lůžkový vůz Pullman, který byl revolucí své doby.
Před 100 lety druh dopravy, dnes pohled do minulosti
Před sto lety sloužila vlaková doprava čistě k přepravě osob a nákladu. Dnes má železniční doprava ale mnohem více využití. Samozřejmě hlavní účel si stále drží a držet bude. Železnice má dnes ale mnoho podob. Existuje mnoho železničních tratí, které již nejsou v běžném provozu, slouží pouze jako turistické tratě. Nejčastěji se jedná například o tratě, které byly v minulosti zrušené, díky jejich vyjímečnosti a turistickému zájmu se za účelem turismu opět obnovily. Dnes je také možné se svézt historickými vagony a lokomotivami, které byli před sto lety v běžném provozu. Jednoduše, co je pro nás dnes historie, bylo dříve moderní.
Psali jsme
Skutečný klenot Českých drah, provozní parní lokomotivu z doby rakouskouherské monarchie, postavili na kola čtyři nadšení senioři. Po renovaci…
Zdroje: ustecky.denik.cz, farandwide.com, trainhistory.net