foto: RAILTARGET/Tisková konference Drážního úřadu
Z hlavního nádraží do nového sídla. Drážní úřad mění adresu a chystá novinky – digitalizaci, přísnější dohled i nový portál pro dopravce.
RAILTARGET se ve čtvrtek zúčastnil tiskové organizace Drážního úřadu v jeho novém sídle. Začátkem roku 2025 se totiž úřad přestěhoval do nových prostor Paláce Pyramida v Bělehradské ulici v Praze 2.
Drážní úřad se přestěhoval do nového sídla
Kvůli komplexní a dlouhotrvající rekonstrukci obou věží Fantovy budovy musel opustit původní prostory severní věže na hlavním nádraží v Praze, kde sídlil po celých 30 let od svého zřízení. Jeho původním sídlem byla severní část historické Fantovy budovy pražského hlavního nádraží.
V méně formální atmosféře spojené se snídaní za účasti ředitele Drážního úřadu Jiřího Koláře, ředitele sekce technické Radka Šafránka a ředitele sekce provozní Jana Vrbaty seznámili s novou strukturou Drážního úřadu, daty roku 2024 v oblasti provozování drah a drážní dopravy a schvalování a řízení drážních vozidel. Došlo také na téma bezpečnosti na železnici, dohledové činnosti a systému ETCS i plánům na letošní rok.
„Nebyli jsme vyhozeni, nádraží se bude modernizovat,“ uvedl na úvod ředitel DÚ, který všechny přítomné přivítal a zmínil trochu historie. DÚ se formoval během roku 1994. Symbolicky si toto připomíná speciálně upraveným logem s třicítkou, řekl.
„Drážní úřad zakončil symbolicky rok velkých změn i změnou svého sídla. I když máme stále deficit zaměstnanců v některých oblastech, které se věnují agendě schvalovacích procesů plynoucích z požadavků Evropy na dopravce i provozovatele dráhy, prohlubujeme a zefektivňujeme činnosti nově vzniklých i původních oddělení. Připravujeme novou strategii dohledu nad sektorem, která bude více odpovídat evropskému chápání dohledu nad bezpečnostní. V návaznosti na předkládané akční plány a zjištěné nedostatky jednotlivých subjektů drážního sektoru vytvoříme systematický plán kontrol a budeme sledovat jejich nápravu. Počítáme i se vznikem speciálního oddělení, které bude řešit výhradně dozor a přestupky,“ říká Jiří Kolář, ředitel Drážního úřadu.

Jiří Kolář, ředitel DÚ, RAILTARGET
Psali jsme
Po narůstajícím tlaku evropských drážních autorit proběhne mimořádná kontrola výroby ve společnosti NYMWAG CS a.s. Redakce RAILTARGET získala exkluzivní…
ETCS jako klíčový prvek bezpečnosti železnice
Slovo si následně převzal Radek Šafránek, který se vyjádřil i k lednovému zavedení výhradního provozu ETCS, které je důležitým krokem ke zvýšení bezpečnosti české železnice a bude se postupně rozšiřovat na další tratě. "Naším cílem je maximalizovat využívání ETCS na dalších tratích vybavených ETCS, které zatím nejsou v režimu výhradního provozu," uvedl s tím, že k úkolu přistoupili velmi seriózně. Byl to složitý úkol, proto jsme ustanovili pracovní skupiny, dodal a zmínil některé výhody. Už tento rok se snižuje počet projetých návěstidel než tomu bylo loni. "Jsme solidně připraveni. Jako stát jsme neselhali," vyzdvihl.
Psali jsme
Dnes si připomínáme smutné výročí nejtragičtější železniční nehody v československé historii – srážky vlaků u Stéblové.
Zpracování výsledků šetření a zpracování bezpečnostních doporučení z mimořádných událostí ukázalo, že nezbytně nutným předpokladem důsledné kontroly je propojenost provozovatelů a inspekčních orgánů. Drážní úřad proto zřídí registr určených technických zařízení, který zlepší dohled nad prováděním revizí, prohlídek a zkoušek zařízení, mezi které patří i lanové dráhy. Ve spolupráci s Drážní inspekcí je připravována také koncepce společného registru mimořádných událostí, ke kterým došlo na železnici.
Zastavil se také u tématu strojvedoucích. Počet evidovaných platných licencí strojvedoucích nadále klesá. Ke konci roku 2024 jich Drážní úřad evidoval 9 162, z toho 110 žen, jejichž podíl na celkovém počtu naopak stále pomalu narůstá. Zájem o zkoušky strojvedoucích poslední tři roky spíše stagnuje, nových licencí úřad vydá kolem 400 ročně.
Méně dopravců v ČR, více přeshraničních spojů
Počet českých a zahraničních dopravců, kteří mají oprávnění provozovat drážní dopravu po celé ČR, se dále snižuje. Aktuálně má licenci k provozování drážní dopravy v ČR 96 českých a 15 zahraničních dopravců. Naopak na 30 stoupl počet polských a slovenských dopravců, kteří mají oprávnění zajíždět pouze do příhraničních stanic. Toto oprávnění získávají dopravci snadněji díky našim dohodám o spolupráci s drážními úřady sousedních zemí. Tyto dohody vycházejí z evropských směrnic a jsou jedním z prvků jednotného evropského železničního prostoru.
Ředitel sekce provozní Jan Vrbata se ve svém bloku zaměřil na témata zpracování výsledků šetření a zpracování bezpečnostních doporučení z mimořádných událostí. To ukázalo, že nezbytně nutným předpokladem důsledné kontroly je propojenost provozovatelů a inspekčních orgánů. Drážní úřad proto zřídí registr určených technických zařízení, který zlepší dohled nad prováděním revizí, prohlídek a zkoušek zařízení, mezi které patří i lanové dráhy. Ve spolupráci s Drážní inspekcí je připravována také koncepce společného registru mimořádných událostí, ke kterým došlo na železnici.
.jpeg)
Jan Vrbata, ředitel Provozní sekce DÚ
Psali jsme
Zapomeňte na staré vagóny, které pamatují časy našich babiček. Během třiceti let se vlaky změnily k nepoznání – jsou automatizované, dveře…
Digitalizace procesů a nový portál Drážního úřadu
Restrukturalizace úřadu bude završena využitím digitalizace zaměřené na interní procesy i komunikaci s partnery a žadateli. V letošním roce se počítá se spuštěním Portálu Drážního úřadu, přes který poběží podávání všech žádostí i jejich zpracování. Zrušena bude papírová podoba zkoušek strojvedoucích, což umožní flexibilní zpracování testů a uchazečům dá možnost vyzkoušet si vzorový on-line test na webových stránkách úřadu. V případě úspěšného složení zkoušky, bude licence žadateli nově vydána na počkání.
Zdroj: RAILTARGET, DÚ