1280 x 720 (lg)
EU version

Zakladatel CZ LOKO, Josef Bárta: Nepotřebuji mít hotel nebo jachtu, baví mě výroba.

Zakladatel CZ LOKO, Josef Bárta: Nepotřebuji mít hotel nebo jachtu, baví mě výroba.
foto: CZ LOKO/CZ LOKO
21 / 06 / 2021

Zakladatel a většinový vlastník společnosti CZ LOKO Bárta bývá někdy oslovován, jako „pan továrník“. Společnost CZ LOKO pod jeho vedením vyrobila za svou existenci přes 1 400 lokomotiv. Dnes CZ LOKO vyrábí nové moderní lokomotivy a některé lokomotivy stále modernizuje. Lokomotivy CZ LOKO jezdí dnes v 19 zemích a ve 20 budou jezdit v dohledné době. Lokomotiva CZ LOKO jezdí například i za polárním kruhem ve Finsku, a to v mínus 45 stupních.

Opravy, modernizace a novo výroba, to jsou tři pilíře CZ LOKO. Dnes je poměr mezi modernizací a novo výrobou asi 50:50. Podle Bárty je nejúspěšnější modernizací, kterou CZ LOKO realizovalo, modernizace Bizona 753. Jak uvedl sám Josef Bárta: „Tam je to srdíčko“.

CZ LOKO vyrábí posunovací zařízení a menší lokomotivy.  Největší zájem mezi klienty je o lokomotivu 747 Effi Shunter 1000. Pro obchodní činnost v oblasti lokomotiv je důležité mít dobře zmapovaný trh. Společnost CZ LOKO se však účastní i tendrů, kde se nejčastěji střetává s čínskými společnostmi.

Na výrobě lokomotiv není nejsložitější výroba jako taková, složitá je konstrukce, ale schvalovací proces, ten je vždy nejsložitější. Lokomotivy zároveň musí dnes být i vizuálně zajímavé. „Pokud je lokomotiva v pěkném designu, určitě to prodeji pomáhá,“ uvedl Josef Bárta. Na designu svých lokomotiv pracuje CZ LOKO s externími i interními designery.

Jak vlastně prosperující česká firma vznikla? CZ LOKO, tehdy ČMKS, si v polovině 90. let pronajala opravárenské koleje v Nymburku. „Člověk musí mít štěstí, musí za něčím jít a musí mít kolem sebe ty správné lidi. Sám toho člověk moc nedokáže, musí být někdo, kdo ty myšlenky posune dál. Z šesti lidí, kteří jsme začínali, jsem ale zůstal sám. Museli jsme veškerý majetek dát bance, abychom získali půjčku a mnohdy to bylo opravdu hodně na hraně,“ řekl Josef Bárta. Tehdy dvacetiletý Bárta k železnici nastoupil jako manipulační technik a toužil se stát strojvedoucím, dnes je to úspěšný podnikatel, který vyváží lokomotivy do celého světa.

Partnerem CZ LOKO se nakonec stal německý Zeppelin. Bártovi se však podařilo zůstat 51 % vlastníkem společnosti. Podmínkou, pod kterou Zeppelin koupil podíl akcií CZ LOKO bylo, že Bárta zůstane ve vedení společnosti. Spolupráce CZ LOKO a Zeppelin trvá už 16 let a tento partnerský vztah je opravdu nadstandardní a má velký potenciál i do budoucna.

Jak se vlastně CZ LOKO dostalo do Jihlavy, kde v současnosti vyrábí nové lokomotivy. ČD měly v Jihlavě prostory, které již nepotřebovaly, neinvestovaly do nich a byli tam přitom hodně šikovní lidé. Dnes tam CZ LOKO postavilo novou moderní halu a je tam prováděna novo výroba prakticky všech lokomotiv CZ LOKO. „Nepotřebuji mít hotel nebo jachtu. Mě baví ta výroba, posouvání, jednání s lidmi,“ uvedl Josef Bárta.

Celý trh zpomalila pandemie COVID-19, to, co dříve trvalo měsíc, dnes trvá 5 měsíců. CZ LOKO je ale ve velmi dobré kondici, na několik následujících let má společnost téměř plný výrobní plán. Další vize CZ LOKO je v hybridních lokomotivách. První hybridní lokomotiva je již testována a budou rozvíjeny duální lokomotivy. První z nich mají být určeny pro Itálii v roce 2023-2024.

V Evropě je velký tlak na bezemisní dopravu. CZ LOKO proto postavilo lokomotivy na CNG. Je zde ale limit v rámci velikosti motoru a výkonu. Kombinace baterie a spalovacího motoru nebo spalovacího motoru a trolejí je budoucnost. CZ LOKO zároveň bystře sleduje, co se děje na vodíkovém trhu.

CZ LOKO má také půjčovnu lokomotiv, kde je možné si půjčit ty typy lokomotiv, které přímo CZ LOKO vyrábí. Některé firmy si lokomotivy půjčí například na dva roky, některé firmy jen na týden.

Příběh CZ LOKO a zakladatele této úspěšné společnosti je velice inspirativní. Málokdo má totiž tak pevnou vůli a odhodlání, aby přes všechny překážky pokračoval dál na svém projektu.

 

Tagy